1. Home
  2. Archief
  3. De ingrediënten van 2020

De ingrediënten van 2020

We nemen een beetje boerenprotest, een scheutje energie- en klimaatcrisis, een goed gevulde emmer op smaak gemaakte Corona, een vleugje kapitalisme, een flinke schep armoede, een dikke klont zwartepietendiscussie, een snufje verdeeldheid, een lepeltje kansongelijkheid en een hele dikke scheut onderwijs. Even goed mengen in de kom van onze samenleving, een maandje laten rusten en daarna in de oven. Het geheel afbakken in 60 minuten op 150 graden en voilà, de crisis van 2020 is gaar. Aan tafel dan maar?

Het gerecht blijkt lastig te verteren

Helaas, het blijkt een lastig te verteren gerecht, het is niet lekker genoeg om op te eten, recyclen is niet mogelijk want hergebruiken kan niet en alles weggooien is zonde. Winston Churchill zei het al met zijn beroemde uitspraak ‘never waste a good crisis’! Hoe kunnen we dit gerecht het beste opdienen? De coronacrisis is al gebakken en nu is het onze taak deze op smaak te maken met een sausje naar keuze of een beetje sambal erbij?

Het nagerecht: voor elkaar zorgen

Zorgen, zorgdragen, voor elkaar zorgen. Ik denk dat dit wel het ultieme resultaat is van de afgebakken crisis 2020. We realiseren ons des te meer dat we kwetsbaar zijn, de sociale dynamiek echt nodig hebben om met elkaar te verbinden en te innoveren.
We zitten met zijn allen aan het nagerecht van deze crisis. Dus ook wij het onderwijs, het kloppend hart van de maatschappij. De helaas noodzakelijke regels om deze maaltijd goed te kunnen verteren, liggen ons zwaar op de maag. Het onderwijs is als hoofdingrediënt van onze samenleving de bakvorm om onze kinderen een goede basis mee te geven voor nu en voor de toekomst.
Het onderwijs moet uiteindelijk zorgdragen voor de juiste kennis, kwaliteit en de ontwikkeling voor onze huidige en toekomstige maatschappij. Maar hoe nu verder? Terug naar het oude systeem van klassikaal kennisduwen?

Online onderwijs

Wij spreken veel mensen die werkzaam zijn in het onderwijs: als docent of bestuurder of in een faciliterende rol. Het onderwijs is dit jaar volledig getransformeerd naar online en hybride toepassingen. De valkuilen van online onderwijs komen nu steeds vaker bovendrijven. De grootste uitdaging: ‘hoe houden we onze studenten gemotiveerd en actief tijdens de online colleges?’.

Online mogelijkheden

Naast het gemotiveerd en actief houden van de studenten is het ook belangrijk om als docent de online mogelijkheden goed te beheersen. Sterker nog, je moet weten hoe je voordelen kan halen uit de hedendaagse techniek. De opleidingen en trainingen voor docenten om online les te geven schieten daarom als paddenstoelen uit de grond. Docenten worden bedolven onder tools in alle soorten en maten maar dan… Gebruiken en daadwerkelijk het resultaat behalen dat je ze wilt meegeven, is een uitdaging van een hele andere orde. Het omgaan met een webcam, microfoon, digitale content en een applicatie waarmee je online kunt lesgeven geeft nog geen garantie dat je met je studenten het beoogde resultaat gaat behalen. Er zijn veel onderwijsinstellingen die het goed en professioneel aanpakken maar vaak wordt vergeten om de docenten vertrouwd te maken met de techniek zodat inderdaad het maximale resultaat behaald kan worden. Immers, als je een microfoon hebt, wil dat nog niet zeggen dat je kan zingen. Investeer als onderwijsinstelling daarom naast techniek ook in de mens daarachter want die moet een absoluut grote kwantumsprong maken naar de ‘nieuwe digitale wereld’, net als de studenten.

Expert in zijn of haar vakgebied

De chirurg wil graag opereren, de schilder wil graag schilderen, de timmerman wil bouwen en een docent wil graag lesgeven. En het is niet voor iedereen even vanzelfsprekend om techniek te gebruiken in het werk. Maar iedereen is wél expert op zijn of haar vakgebied. Het digitale onderwijstijdperk is nu definitief aangebroken. En dat vraagt flexibiliteit, autonomie, zelfsturing en beheersing van digitale vaardigheden binnen het onderwijs.
Een mooi voorbeeld is een hybride college: je nodigt 6 tot 8 studenten uit in de klas en wijst een student aan die verantwoordelijk is voor de online verbinding en online reacties. Als docent geef je les zoals je altijd hebt gedaan. Motiverend, inspirerend en bevlogen sta je voor de deels digitale klas te vertellen en vragen te beantwoorden van de studenten. Op deze wijze ben je als docent bezig met je vak en laat je de digitale handelingen over aan een student in de klas. Dit is maar een voorbeeld, maar zo zijn er vele, vele voorbeelden te noemen.

Het beste voor jou?

Wat het beste is voor jou of je onderwijsinstelling, is niet panklaar aan te leveren. Het (voor)bereiden van een hybride college heeft immers alles te maken met degene die het college geeft en het vakgebied. Mocht je behoefte hebben aan ondersteuning bij dit bereidingsproces dan adviseren wij met plezier. Wij zijn online bereikbaar via info@hetonderwijsdomein.nl of je kunt ons bellen op 030 208 1002.

Maurice van Bokhoven

Pin It on Pinterest

Share This